Bramy hangarowe i wielkogabarytowe – na co zwrócić uwagę przy wyborze

Bramy wielkogabarytowe znajdują bardzo szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, umożliwiając otwarcie zamkniętych przestrzeni na znacznie większej powierzchni, niż zrobiłyby to bardziej tradycyjne rozwiązania. Choć wiele systemów bram może zostać przeniesionych na skalę wielkogabarytową, czego dobrym przykładem są bramy harmonijkowe, trudno wyobrazić sobie klasyczną bramę segmentową otwierającą wjazd do hangaru na lotnisku. Podczas wyboru bram tego typu istnieje kilka kwestii, na jakie należy zwrócić uwagę w celu uniknięcia problemów z częstymi awariami, zbyt dużymi obciążeniami dla budynku czy wreszcie stratami energetycznymi i cieplnymi wewnątrz pomieszczeń.

Wytrzymałość materiału

Jedną ze zdecydowanie najważniejszych kwestii w momencie wyboru bram hangarowych i wielkogabarytowych jest odpowiedni dobór materiału pod kątem jego wytrzymałości, stabilności i odporności na obciążenia. W przypadku tak dużych powierzchni zajmowanych przez podnoszone lub przesuwne bramy, w momencie ich zamknięcia będą one wspierały konstrukcję budynku w równym stopniu jak jego pozostałe ściany. Jednocześnie jednak materiał wykonania bramy nie może być zbyt ciężki, szczególnie w przypadku bram podnoszonych, gdyż będzie on dodatkowo obciążał budynek i groził konstrukcji. Istotną kwestią w przypadku wytrzymałości materiału jest też jego odporność na napory wiatru, które w przypadku  otwartych przestrzeni mogą być naprawdę  duże.

Jednym z nowoczesnych i wysoce docenianych rozwiązań w tej kwestii zdają się być panele z włókna szklanego. Wykorzystywane głównie w modelach przesuwnych panele gwarantują dobrą wytrzymałość konstrukcji i odporność na różne czynniki zewnętrzne oraz napięcia konstrukcyjne, a jednocześnie gwarantują bardzo dobrą przestrzeń do pracy dzięki  temu, iż przepuszczają nawet do 78% światła dziennego. Bramy hangarowe wykonane z włókna szklanego dostarczając odpowiednią ilość światła naturalnego do wewnątrz, pozwalają na ograniczenie wykorzystania energii elektrycznej w ciągu dnia. Dodatkowo, panele te stanowią doskonałą izolację cieplną i dźwiękową dzięki zastosowaniu pomiędzy nimi specjalnych poduszek powietrznych.

Bramy hangarowe powinny spełniać wyśrubowane normy narzucone przez branżę lotniczą.

Rodzaj bramy

W przypadku hangarów i obiektów wojskowych bramy rozsuwane są jednym z najpopularniejszych wariantów, gdyż  zapewniają najbardziej ekonomiczny i wygodny sposób otwierają dużych przestrzeni. W wielu przypadkach ich konstrukcja jest na tyle solidna, że pozwala na otworzenie właściwie całej ściany hangaru bez konieczności stosowania dodatkowych wsporników i zabezpieczeń. Istnieje jednak wiele wariantów bram panelowych, w tym także bramy harmonijkowe. Składające się na boki bramy harmonijkowe pozwalają na pokrycie bardzo dużych powierzchni zarówno mierząc w pionie jak i poziomie. W przeciwieństwie do tradycyjnych bram hangarowych składających się zwykle z większych skrzydeł poruszających się niezależnie na prowadnicach, bramy harmonijkowe mogą być podzielone na wiele małych sekcji, dzięki czemu mogą składać się tak, by maksymalnie oszczędzić miejsce i wykorzystać dostępną powierzchnię użytkową do maksimum. W przypadku mniejszych powierzchni, przekraczających jednak standardowe wymiary bram, możliwe jest zastosowanie specjalnie wzmocnionych bram rolowanych. Bramy tego typu są wygodne w przypadku gdy nie ma możliwości schowania paneli bramy z boku, a jednocześnie konstrukcja budynku jest na tyle wytrzymała, że jest w stanie udźwignąć konstrukcję bramy rolowanej.

Odpowiednie właściwości

Bramy wielkogabarytowe i hangarowe muszą spełniać wymagania odpowiednich norm i być przystosowane do wykorzystania w określonych branżach. Bramy, w zależności od wykorzystanego materiału mogą posiadać dodatkowe właściwości dźwiękochłonne, ognioodporne, czy ponadstandardową odporność na wiatr. W przypadku bram hangarowych istotną kwestią podczas wyboru bramy jest też kwestia przepuszczania bądź odbijania sygnałów radarowych – włókno szklane, o którym była mowa wcześniej, jest tu po raz kolejny dobrym wyborem właśnie ze względu na przepuszczanie sygnału radarów i umożliwianie sprawnej pracy wszystkich maszyn wewnątrz hangaru nawet w momencie jego całkowitego zamknięcia.